הכל על התקרחות וקרחות

כל מה שצריך לדעת על התקרחות וקרחות

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

התקרחות של גברים היא תהליך של דילול הדרגתי של השיער, אשר בא לידי ביטוי בנשירה ובאי-צמיחה מחודשת של שיער באזורים המקריחים. אף שיש תצורות רבות להתקרחות, התקרחות גברית טיפוסית מאופיינת בנסיגת קו השיער, שבמהלכה מתדלדל השיער שבקדמת הראש. כמו כן, היא מתבטאת בדילול שיער גם בפדחת הראש ועשויה להופיע כבר בגילים צעירים יחסית, סביב סיום גיל ההתבגרות.

אף על פי שמחקרים בדקו ומצאו כי התקרחות היא תוצאה של תהליכים וגורמים מגוונים, ידוע כי הגורם המרכזי להתקרחות הגברית הטיפוסית הוא האנזים 5-אלפא-רדוקטאז, אשר ממיר את הטסטוסטרון ל-DHT (דיהידרוטסטוסטרון) – חומר אשר מדכא את צמיחת השיער. מאחר שמדובר בתהליך הורמונלי, שיטות וטכניקות רבות לטיפול בהתקרחות מבוססות על הניסיון להביא לדיכוי הפעולה של ה-DHT (או בדיכוי האנזים 5-אלפא-רדוקטאז).

ואולם, כאמור, יש סיבות נוספות לדילול ולהתקרחות. ראשית, מלבד התהליכים ההורמונליים, ישנה חשיבות מכרעת להיסטוריה הגנטית של המטופל ולנטייה להתקרחות בתוך המשפחה. נוסף לכך, חוסרים תזונתיים ידועים כמעודדי התקרחות – למשל, חוסרים של ברזל, אבץ או ויטמינים שונים. מובן, שחוסר איזון תזונתי עשוי להשפיע על גופנו גם במצבים של עודף, ולכן גם עודף של ויטמינים ומינרלים עשוי להגביר את תהליכי דילול השיער. כמו כן, גם מצבי עקה וטראומות ידועים כגורמים אשר מעודדים התקרחות ונשירה מאסיבית של שיער: החל מאנורקסיה, טיפולים כימותרפיים וצריכת של תרופות מסוימות ועד לתאונות וניתוחים – כל אלה עשויים להשפיע על חוזק השיער, צפיפותו ובריאותו. גורמים נוספים המשפיעים לרעה על מצב השיער שלנו, מחקרים מציעים, הם לחץ נפשי וחרדה.

מאחר שמדובר בבעיה אסתטית שכיחה מאוד, השיטות לטיפול בה מגוונות ועשירות: החל משינויים תזונתיים, עבור בנטילת תרופות ומריחת תמיסות ועד הפתרון הנפוץ ביותר – השתלות שיער. להלן כמה מן השיטות היעילות ביותר לטיפול במצבים של התקרחות.

בהתייחס לשינויים תזונתיים, מחקרים הוכיחו כי נטילה של תוספי תזונה מסוימים וצריכה סדירה של רכיבים תזונתיים עשויות לשפר את רמות הנשירה אצל אנשים מקריחים. למשל, מזונות המכילים ברזל, ויטמין E, ויטמינים מקבוצה B ואומגה 3 נודעים כמזונות מעודדי-צמיחה. מזונות אלה כוללים עלים ירוקים (כמה שיותר ירוקים – יותר טוב), אבוקדו, גרעיני דלעת, שיבולת שועל, אגוזים, זרעי פשתן וגזר.

שיטה טבעית נוספת – אולם רווחת פחות מן האחרות – היא דיקור סיני. הרפואה הסינית רואה בנשירת שיער התגלמות של חוסר איזון רחב יותר בגוף ואחת מהשיטות לטיפול בחוסר איזון זה היא דיקור סיני. אף על פי שמחקרים טרם מצאו קשר ישיר בין דיקור למניעת התקרחות, היו כאלה שהציעו כי הוא עשוי לעודד צמיחה מחודשת של שיער. המחטים הזעירות מגרות את העור וכך מביאות לצמיחה מחודשת של שיער. נוסף לכך, הן מסייעות לזרימת דם טובה יותר אשר מעוררת ומחזקת את זקיקי השיער.

אחת משיטות הטיפול הפופולריות ביותר היא שיטת ה-PRP (או PRF). מדובר בטיפול אשר מבוסס על מיצוי והזרקה של תרכיז PRP – פלזמה עשירה בטסיות (platelet-rich Plasma) – אל זקיקי השיער בקרקפת. תרכיז הפלזמה העשירה בטסיות מיוצר מדמו של המטופל בתהליך ה"סירכוז" – תהליך אשר מביא להפרדת הפלזמה מתאי הדם האדומים. הטסיות המצויות בתרכיז מפרישות חומרי גדילה, מאיצות תהליכים של ריפוי, מגבירות את חלוקת התאים באזור המטופל ומעודדות היווצרות של כלי דם חדשים. מחקרים הראו כי הזרקה של התרכיז לרקמות שונות מסייעת בהגברה של תהליכי הגדילה ומאיצה תהליכי ריפוי, ולכן מדובר בשיטה מתאימה לטיפול בהתקרחות. בדומה לטיפול ה-PRP, בשנים האחרונות הופך רווח יותר ויותר השימוש ב-PRF (platelet-rich fibrin). פיברין הוא חלבון בלתי-ממיס המשתתף בתהליכים של קרישת דם, ומיוצר, בין היתר, בעקבות פעולתן של טסיות הדם. שני הטיפולים – PRP ו-PRF – נמצאו כיעילים בטיפול בהתקרחות שכן הם מעודדים צמיחה מחודשת של שיער.

נוסף לכך, ישנם מטופלים הבוחרים ליטול תרופות כמו פינסטריד או דוטסטריד – תרופות אשר יועדו תחילה לטיפול בתסמינים של הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, שכן הן חוסמות את האנזים 5-אלפא-רדוקטז, שאחראי, כאמור, לפירוק הטסטוסטרון ל-5-אלפא דיהידרוטוסטרון – DHT – ההורמון שאחראי להגדלתה של בלוטת הערמונית. ואולם, מחקרים מצאו כי חסימת האנזים 5-אלפא-רדוקטאז, המונעת את ייצור ה-DHT, מאטה תהליכים של התקרחות אצל גברים ואף עשויה לסייע בהאצה של תהליכי צמיחה מחודשת של שיער.

נוסף לתרופות ולטיפולי PRP ו-PRF, אנשים המתמודדים עם התקרחות מסתייעים לעתים בטיפול חיצוני באמצעות תכשירים ותמיסות שונות. אחד מן התכשירים הקונבנציונליים ההולמים מטרה זו הוא מינוקסידיל. מדובר בתמיסה הנמכרת ללא מרשם רופא אשר נמצאה כטיפול יעיל בנשירת שיער מאסיבית. התמיסה מרחיבה את כלי הדם, מגרה את זקיקי השיער, מחזקת את השערות שטרם נשרו ומאיצה צמיחה מחודשת של שיער באמצעות שיפור זרימת הדם באזור. מלבד זאת, יש הטוענים כי מריחה של שמן זרעי דלעת או שמן מנטה מסייעת בהצמחת שיער חדש. שמן זרעי הדלעת מסייע בהורדת רמת ה-DHT בגוף מפני שהוא עשיר בפיטוסטרולים – מולקולות אורגניות אשר חוסמות אנזימים בקרקפת (בין היתר, גם האנזים 5-אלפא-רדוקטאז). שמן המנטה, לעומת זאת, דומה לתכשיר המינוקסידיל: באמצעות הרחבה של כלי הדם הוא מסייע בשיפור זרימת הדם בסביבת זקיקי השיער. תהליך זה מגביר את רמות החמצן באזור, אשר פוגמות בייצור ה-DHT. מלבד זאת, השמן ידוע בשל יכולות החיטוי שלו, אשר מסייעות בסילוק בקטריות ופטריות הפוגמים בצמיחה תקינה של שערות חדשות. שני השמנים מתאימים לשימוש מקומי וחיצוני, אולם חשוב לזכור כי יש למהול את השמנים בשמני בסיס ולא למרוח אותם ישירות על העור.

עם זאת, מובן שהשיטה היעילה ביותר לטיפול בהתקרחות היא השתלת שיער. מדובר בתהליך ניתוח קל ומהיר אשר כולל העברה של זקיקי השיער החזקים והבריאים מאזור אחד (בדרך כלל, אחורי הראש) אל האזור המקריח. השתלות שיער יוצרות מראה טבעי ולא דורשות התחייבות ארוכת-טווח (בשונה מנטילת תרופות, שימוש בתכשירים או צריכת תוספים תזונתיים) מאחר שהן מבוססות על שימוש בשיער של המטופל. 

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על השתלת שיער

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן