האם צריך לקחת תרופות כל החיים לאחר השתלת שיער

האם צריך לקחת תרופות כל החיים לאחר השתלת שיער?

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

אחת האמונות הרווחות בקרב מטופלים שעברו השתלת שיער וכן אלה המעוניינים לעבור אחת נוגעת לנטילה של תרופות לאחר השלמת תהליך ההשתלה. מאחר שרופאים רבים ממליצים על נטילה קבועה של תרופות או על שימוש בתכשירים שונים לחיזוק השיער, להגברת קצב הצמיחה ולעצירת הנשירה, הלכה והתבססה האמונה כי מדובר בטיפול משלים מחייב לאחר ביצוע השתלת שיער. עם זאת, הרופאים המומחים מעלים את האפשרות לשימוש בתרופות ותכשירים אלה כהמלצה בלבד, ולכן המטופלים הם אלה שצריכים לקבל את ההחלטה.

 מהם היתרונות של נטילת תרופות ותכשירים שונים לאחר השתלת שיער?

אחת התרופות המומלצות לאחר השתלת שיער היא פרופסיה (פינסטריד), אשר שמה בתחום נשירת השיער הולך לפניה. מדובר בתרופה שנכנסה לשימוש כטיפול למניעת ערמונית מוגדלת, אך התבררה עם השנים כתרופה יעילה גם למניעת התקרחות. באמצעות חסימה של האנזים 5-אלפא-רדוקטז – האנזים שאחראי על המרת הטסטוסטרון ל-DHT (דיהידרוטוסטרון), התרופה תורמת להגברת הצמיחה של שיער חדש ולהאטה של תהליכי ההתקרחות. כידוע לכל אדם המתמודד עם נשירת שיער עודפת, רמות גבוהות של DHT עשויות לפגוע בצמיחה התקינה של שיערות על הקרקפת, ולכן פגיעה בתהליך הייצור של ה-DHT מביאה לעצירה של תהליכי התקרחות אצל גברים.

הצורך בתרופות לאחר השתלת שיער יכול להשתנות בהתאם לנסיבות ולמטרות הייחודיות של האדם.
הצורך בתרופות לאחר השתלת שיער יכול להשתנות בהתאם לנסיבות ולמטרות הייחודיות של האדם.

כמו כן, רופאים עשויים להמליץ על שימוש בתכשיר נוסף לאחר ביצוע השתלת שיער: מינוקסידיל. מדובר בתכשיר למריחה (או ריסוס) על פני הקרקפת לשם הרחבת כלי הדם באזורים המטופלים. תמיסת המינוקסידיל מרפה את השרירים בדפנות כלי הדם וכך מביאה להרחבתם. מאחר שהרחבת כלי הדם מקלה על תובלתם של חומרים חיוניים (ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן) לאזורים המטופלים, היא מסייעת בהזנת זקיקי השיער, בחיזוק השיער הקיים ובהאצת צמיחתו של שיער חדש.

אם כן, נראה כי נטילה של תרופות למניעת התקרחות או שימוש בתכשירים המביאים להזנה ולחיזוק של זקיקי השיער הם טיפולים משלימים מעולים לאחר ביצוע השתלת שיער. אך עם זאת, חשוב לזכור כי בצד היתרונות, ישנם גם חסרונות – ולכן על כל מטופל לשקול ולקבל החלטה התואמת את אורח חייו, מצבו הרפואי ואמונותיו.

מהם החסרונות של נטילת תרופות ותכשירים שונים לאחר השתלת שיער?

חלק מהמטופלים עשויים לבחור להמשיך לקחת תרופות לטווח הארוך כדי לשמור על תוצאות ההשתלה שלהם.
חלק מהמטופלים עשויים לבחור להמשיך לקחת תרופות לטווח הארוך כדי לשמור על תוצאות ההשתלה שלהם.

על אף התרומה הכבירה של פרופסיה עבור מטופלים מתוסכלים, חשוב לזכור כי נטילה קבועה שלה כרוכה בתופעות לוואי. בשל השינויים ההורמונליים שהתרופה גורמת להם, נראה כי צריכה קבועה שלה לאורך שנים עשויה להוביל לירידה בחשק המיני, לכשל זקפתי (אימפוטנציה) ולירידה בנפח הזרע. בעקבות כך, גברים מודרכים לא לצרוך פרופסיה במהלך התקופה שבה הם מנסים להיכנס להיריון. נוסף לכך, ישנם חוקרים הטוענים כי שימוש קבוע בפרופסיה עשוי להוביל להתפתחות של דיכאון ולהפרעות בקצב הלב של המטופל.

טיפול תרופתי לנשירת שיער ותחזוקה היא החלטה אישית ויש לדון בה עם איש מקצוע מוסמך בתחום הבריאות.
טיפול תרופתי לנשירת שיער ותחזוקה היא החלטה אישית ויש לדון בה עם איש מקצוע מוסמך בתחום הבריאות.

בדומה לכך, גם שימוש קבוע במינוקסידיל כרוך בהתמודדות עם תופעות לוואי. אף על פי שיעילותו של התכשיר מגובה במחקרים רבים, שימוש תדיר בו עלול להביא לתחושה של גירוי בקרקפת וכן להתפתחותה של פריחה. נוסף לכך, שימוש בתרופה עשוי להביא לבחילות, שלשולים ובעיות נוספות במערכת העיכול. תופעות לוואי נדירות יותר הן סחרחורות, קשיי נשימה, עלייה במשקל ונפיחות בידיים וברגליים, והופעתן מחייבת בדיקה רפואית.

כמו כן, חשוב לזכור כי צריכה קבועה של תרופות למשך כל החיים כרוכה בהוצאות כספיות לא מבוטלות ובפיתוחה של תלות גופנית בחומרים חיצוניים, ואלה הם שיקולים נוספים שכדאי להביא בחשבון בעת קבלת ההחלטה על טיפול ההמשך לאחר ביצוע השתלת השיער.

טיפול תרופתי עשוי להיות נחוץ לאחר השתלת שיער כדי לתמוך בצמיחת שיער חדש ולמנוע נשירת שיער נוספת.
טיפול תרופתי עשוי להיות נחוץ לאחר השתלת שיער כדי לתמוך בצמיחת שיער חדש ולמנוע נשירת שיער נוספת.

לסיכום

כאמור, חשוב לזכור כי המלצות הרופאים לנטילה של תרופות ושימוש בתכשירים שונים לאחר השתלת שיער הן המלצות בלבד, וכי ישנן דרכים נוספות – טבעיות יותר – לתמוך בקליטתם של זקיקי השיער בקרקפת. כיום, ישנם תוספי מזון אורגניים, המספקים לגוף ויטמינים, חומצות שומן ומינרלים חיוניים ואשר נטילה תדירה שלהם לאחר ביצוע השתלת שיער היא טיפול משלים ראוי ויעיל.

אילו אלטרנטיבות מומלצות לשמירה על התוצאות של השתלת שיער?

פרופסיה, הידועה גם בשם פינסטריד, היא תרופה מרשם הנפוצה לטיפול בהתקרחות גברית. התרופה עובדת על ידי הפחתת רמות הדיהידרוטסטוסטרון (DHT), הורמון התורם לנשירת שיער. בעוד שפרופסיה יעילה עבור אנשים רבים היא לא פתרון קבוע ולכן אנשים רבים מחפשים חלופות עקב תופעות לוואי אפשריות.

טיפול PRP לשיער (בשמו המלא Platelet-Rich Plasma) הוא הליך לא ניתוחי המנצל את פלזמת הדם של המטופל המועשרת בטסיות דם. פלזמה מרוכזת זו מוזרקת לקרקפת, מעוררת זקיקי שיער, מקדמת צמיחת שיער ומגדילה את עובי השיער הקיים. PRP עוזר לשמור על תוצאות השתלת שיער על ידי הזנת זקיקי שיער מושתלים ושיפור בריאות השיער הכללית.

טיפול PRP לשיער נחשב להליך חדשני ובטוח מכיוון שהוא משתמש בדם עצמוני ומפחית את הסיכון לתגובות שליליות. עם זאת, אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים או הפרעות בקרישת הדם עשויים שלא להיות מועמדים אידיאליים לטיפול זה. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע רפואי מוסמך בתחום שיקום השיער כדי לקבוע אם PRP מתאים לכם.

תדירות הפגישות לטיפול PRP משתנה בהתאם לצרכים האישיים והמלצת הרופא המטפל. בתחילה, מטופלים עשויים לקבל טיפולים כל 4-6 שבועות למשך מספר מפגשים. לאחר השלב הראשוני, ניתן לקבוע טיפולי תחזוקה כל 4-6 חודשים כדי לשמור על תוצאות השתלת השיער.

כן, לשמנים טבעיים מסוימים יש תכונות שיכולות לתרום לשיער ולקרקפת בריאים יותר, ובכך לסייע בשמירה על התוצאות של ניתוח השתלת שיער. לשמנים כמו שמן מנטה, שמן קוקוס, שמן ארגן ושמן חוחובה יש תכונות לחות והזנה, הם מעודדים את צמיחת השיער ומשפרים את המצב הכללי של הקרקפת.

כדי להשתמש בשמנים טבעיים, עסו בעדינות כמות קטנה על הקרקפת והשיער, כדי להבטיח פיזור אחיד. השאירו את השמן למשך כמה שעות או למשך הלילה לספיגה מקסימלית, ואז שטפו אותו עם שמפו עדין. שימוש קבוע בשמן 1-2 פעמים בשבוע, יכול לשפר את בריאות השיער ולתרום לתוצאות טובות יותר לאחר השתלת שיער.

בעוד שרוב השמנים הטבעיים בטוחים לשימוש לאחר השתלת שיער, אנשים מסוימים עשויים לחוות רגישות או אלרגיות לשמנים מסוימים. עדיף לבצע בדיקה אזורית לפני השימוש בשמן חדש. בנוסף, הימנעו משמנים עם תוספים לא טבעיים שעלולים לגרות את הקרקפת.

שמנים טבעיים יכולים להיות תוספת מועילה לשגרת טיפוח השיער שלך לאחר ההשתלה. עם זאת, הם לא צריכים להחליף לחלוטין מוצרי טיפוח חיוניים אחרים, כגון שמפו עדין ומרכך המומלצים על ידי מנתח השתלת השיער שלכם. טיפול מקיף הכולל גישה מאוזנת הוא הדרך היעילה ביותר לשמור על התוצאות של השתלת השיער.

אכן כן, מספר חלופות ללא מרשם יכולות לסייע בשמירה על תוצאות השתלת שיער. טיפול בלייזר, טיפול באור ברמה נמוכה (LLLT) ותוספי תזונה ספציפיים המכילים ויטמינים ומינרלים התומכים בבריאות השיער הם כמה דוגמאות. עם זאת, התייעצו תמיד עם הרופא המומחה שלכם לפני שתנסו כל טיפול חדש.

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על השתלת שיער

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן