אבודרט מה זה ולמה אני צריך אם אני מקריח

אבודרט\דוטסטריד: כל מה שצריך לדעת על התרופה ומה הקשר להקרחה או נשירת שיער

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

אבודרט או דוטסטריד היא תרופה התורמת למניעה של התקרחות אצל גברים (בדומה לפינסטריד). תחילה, התרופה פותחה לשם טיפול בתסמינים שונים של הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, כמו קשיים במתן שתן או אגירה שלו. בין יתר הפעולות שלה, האבודרט חוסמת באופן סלקטיבי את האנזים 5-אלפא-רדוקטז, אשר אחראי לפירוק הטסטוסטרון ל-5-אלפא דיהידרוטוסטרון – DHT – ההורמון שאחראי להגדלתה של בלוטת הערמונית.

איך בלוטת הערמונית קשורה להתקרחות?

האנזים 5-אלפא-רדוקטז, אשר אחראי לפירוק הטסטוסטרון, מביא להיווצרותן של רמות גבוהות של DHT – חומר שלא רק מגדיל את בלוטת הערמונית, אלא גם פוגם בתהליך תקין של צמיחת שערות על הקרקפת. בשל כך, חסימת האנזים 5-אלפא-רדוקטז מונעת את ייצור ה-DHT – ולכן היא מאטה, או אף עוצרת לגמרי, תהליכים של התקרחות אצל גברים. מחקרים אף הראו כי חסימה של האנזים 5-אלפא-רדוקטז עשויה להביא להאצה של תהליכי צמיחה של שיער חדש. כמו כן, מחקרים נוספים שביקשו לבחון את האפקטיביות של התרופה מצאו כי טיפול ממושך וקבוע בתרופה תורם לצמיחה מחודשת של שיער על הקרקפת, משפר את קצב הצמיחה ואת היקפה ומונע את נשירת השיער העודפת.

ואולם, אף על פי שמטופלים רבים מדווחים על שביעות רצונם מהאבודרט, ידוע כי מטופלים בתרופה עשויים לסבול מתופעות לוואי משמעותיות, אשר מזכירות את תופעות הלוואי של הפרופסיה (פינסטריד). התרופה מתערבת בתהליכים ההורמונליים בגופו של הגבר (באמצעות הפחתת ה-DHT), ובשל כך, מובן כי היא עשויה להביא לשינויים נוספים – ולא רק למניעת ההתקרחות. תופעות הלוואי העיקריות נוגעות לשינויים במאזן ההורמונלי הגברי ומביאות לירידה בחשק המיני, ספירת זרע נמוכה, אימפוטנציה וקשיים בהגעה לאורגזמה. נוסף על כך, בשנים האחרונות נשמעת שוב ושוב הטענה כי השימוש באבודרט עשוי להגביר את הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית – ואף להקשות על אבחנה מוקדמת במקרה של סרטן, מאחר שהתרופה מטשטשת את תסמיני המחלה.

מה ההבדל בין אבודרט לפרופסיה?

נהוג להשוות בין פינסטריד (פרופסיה) לדוטסטריד (אבודרט), מאחר ששתי התרופות עוזרות מאוד במניעה של נשירת שיער. באופן כללי, אפשר לטעון כי מחקרים מראים שהאבודרט יעילה יותר לטיפול באובדן שיער. מחקרים הציעו כי פרופסיה היא תרופה בטוחה לשימוש ויעילה במיוחד במקרים של התקרחות, אך היא חוסמת רק שני סוגים של האנזים 5-אלפא-רדוקטז. לעומת זאת, האבודרט חוסמת את שלושת הסוגים שלו – ומכאן שהיא משמשת כגורם מעכב חזק יותר. חשוב לציין כי נערכו בעבר מחקרים אשר השוו במפורש את שתי התרופות ומצאו כי האבודרט אכן יעילה יותר – לא רק מבחינת היקף צמיחת השערות החדשות, אלא גם מבחינת קצב הצמיחה. עם זאת, מאחר שהאבודרט היא תרופה עוצמתית יותר מהפרופסיה – תופעות הלוואי שלה עשויות להיות קשות יותר, ולכן צריכה קבועה שלה חושפת את המטופל לסכנה.

האם כדאי ליטול אבודרט?

על פניו, אובדרט היא תרופה מעולה למניעה של נשירת שיער עודפת, ונראה כי היא יעילה יותר מפרופסיה בכל הנוגע להתמודדות עם התקרחות אצל גברים. ואולם, ביקורות רבות נשמעות בשנים האחרונות מפי רופאים וגורמים רפואיים אחרים, הטוענים כי תופעות הלוואי של התרופה מסוכנות ועשויות להוביל למצבים בלתי הפיכים. בשל כך, נראה כי טרם הצריכה של התרופה, מומלץ לשקול בכובד ראש את היתרונות והחסרונות שלה, להתייעץ עם מטופלים אחרים שצרכו אותה ולחקור את השפעותיה על הגוף. יתרה מזאת, צריכה של אבודרט, כמו כל תרופה אחרת, חייבת להיות קבועה ולכן מהווה תלות ממושכת. לעומת זאת, השתלת שיער היא טיפול חד-פעמי אשר כמעט ולא כרוך בסיכונים כלשהם. אם רוצים לטפל בהתקרחות באופן רציני, נראה שההחלטה החכמה ביותר היא בחירה בהשתלת שיער, שהיא הטיפול עם סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר לטיפול ארוך-טווח בנשירת שיער.

מתעניינים בתרופות וטיפולים כנגד נשירת שיער או התקרחות? שווה לכם לקרוא את זה:
– איך שמן זרעי דלעת קשור לנשירת שיער והתקרחות? מאמר חובה למתקרחים
– למה דרמה רולר ומזותרפיה עוזר כנגד נשירת שיער והתקרחות, ולמה זה מומלץ לאחר השתלת שיער?
– למה שמן מנטה יעיל כטיפול נגד נשירת שיער ותהליכי התקרחות?
– איך טיפול PRP עוזר כנגד התקרחות ונשירת שיער ולמה הוא חשוב לאחר השתלת שיער?

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על השתלת שיער

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן