פי אר פי לאחר השתלת שיער - האם זה באמת עוזר

טיפול PRP או פי אר פי לאחר השתלת שיער ולמה חשוב להתמיד בהם?

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

לאחר ביצוע השתלת שיער, האתגרים העיקריים שעומדים בפני המטופלים הם שימור וטיפוח הזקיקים המושתלים מצד אחד, והמשך טיפול בנטייה להתקרחות מצד שני. כידוע, השתלת שיער לא פועלת כקסם ולכן היא לא פותרת את נשירת השיער, אלא מבוססת על העברה של זקיקי שיער בריאים וחזקים מאזור אחד אל אזור אחר על גבי הקרקפת. בשל כך, מטופל שעבר השתלת שיער עשוי להתמודד בעתיד עם המשך הנשירה – ולכן מומלץ לבצע לאחר השתלת שיער טיפולים שלא רק יבטיחו קליטה מוצלחת של זקיקי השיער במיקומים החדשים שלהם, אלא גם יאטו את תהליכי ההתקרחות באופן כללי. כיום, רופאים המבצעים השתלות שיער ממליצים על מגוון טיפולים לתקופה שלאחר ההשתלה – ואחד הטיפולים הפופולריים ביותר, שבקליניקות רבות מבוצע כהמשך ישיר להשתלת השיער, הוא טיפול PRP (או PRF).

מהם טיפולי PRP ו-PRF?

טיפול PRP כולל שימוש בפלסמת הדם של המטופל עצמו כדי לקדם ריפוי והתחדשות של רקמות.
טיפול PRP כולל שימוש בפלסמת הדם של המטופל עצמו כדי לקדם ריפוי והתחדשות של רקמות.

טיפול PRP (או PRF) הוא טיפול חדשני אשר נועד להתמודד עם נשירת שיער. בעוד מטופלים רבים מבצעים את הטיפול ללא קשר להשתלת שיער, כיום, כאמור, מדובר בטיפול המומלץ על ידי רופאים רבים כהמשך ישיר להשתלת שיער. הטיפול מתבצע בשני שלבים: הפקה של תרכיז ייחודי מדמו של המטופל והזרקה שלו באזורים הנוטים להתקרחות. השם PRP מצביע על מהות הטיפול – platelet-rich plasma – אשר מבוסס על תרכיז של פלזמה עשירה בטסיות. בדומה לכך, גם ה-PRF – platelet-rich fibrin – מבוסס על תרכיז המופק מדמו של המטופל, אולם הוא מכיל גם פיברין, תאי דם לבנים ותאי גזע. שני התרכיזים נמצאו כיעילים ביותר בכל הנוגע להתמודדות עם תהליכי התקרחות מאחר שהם תורמים לחידוש העור, מביאים לייצור מוגבר של קולגן ואלסטין, משקמים רקמות פגועות או פגומות, מזרזים ייצור של כלי דם, מביאים להפחתה של תהליכים דלקתיים וכן משפרים את תהליכי ההזנה של זקיקי השיער. בשל העובדה כי טיפולי PRP ו-PRF מביאים להאטה של נשירת השיער, רופאים מומחים רבים ממליצים על ביצוע הטיפול לפני ההשתלה ולאחריה לשם שיפור התוצאות ושמירה עליהן.

כיצד מתבצע הטיפול?

PRP, או טיפול בפלזמה עשירה בטסיות, משתמש בטסיות מרוכזות כדי להאיץ את תהליך הריפוי ולהפחית את הדלקת.
PRP, או טיפול בפלזמה עשירה בטסיות, משתמש בטסיות מרוכזות כדי להאיץ את תהליך הריפוי ולהפחית את הדלקת.

כאמור, טיפולי פי אר פי ו-PRF מתבצעים בקליניקות המתמחות בטיפולי שיער ומחולקים לכמה שלבים. תחילה, הרופא המטפל דוגם את דמו של המטופל ומעביר את מנת הדם תהליך של סירכוז באמצעות מכשיר הצנטריפוגה. לאחר מכן, כאשר התרכיז מוכן, הרופא המטפל מזריק אותו לאזורי הנשירה בקרקפת של המטופל. הטיפול אורך כ-45 דקות בממוצע.

כיצד התרכיז תורם לטיפול בנשירת שיער?

PRF, או טיפול ב-Platelet-Rich Fibrin, היא צורה מתקדמת יותר של טיפול ב-PRP המשתמשת בדם של המטופל כדי ליצור ריכוז עבה וחזק יותר של טסיות דם.
PRF, או טיפול ב-Platelet-Rich Fibrin, היא צורה מתקדמת יותר של טיפול ב-PRP המשתמשת בדם של המטופל כדי ליצור ריכוז עבה וחזק יותר של טסיות דם.

כאמור, לאחר שהרופא המטפל דוגם את דמו של המטופל, הוא מבצע תהליך שבסופו מופק מיצוי ה-PRP (או ה-PRF). תהליך זה, הנקרא סירכוז, מביא להפרדה של הפלזמה מהדם, וכך נוצר התרכיז אשר מורכב מחומרים שונים, ובעיקר – מפלזמה וטסיות דם. הפלזמה, אשר מהווה 50% מהדם שלנו, מורכבת ממים ועתירה במרכיבים חיוניים כמו חלבונים, מינרלים, חומצות אמיניות, גלוקוז ושומנים. כמו כן, היא מכילה גם את תאי הדם שלנו ומביאה להנעה של טסיות דם, תאי דם לבנים, אנזימים, הורמונים ורכיבי מזון. נוסף לפלזמה, התרכיז שופע בטסיות דם, אשר חוסמות קרעים בכלי הדם ומפרישות חומרים המסייעים לתהליכים של קרישת דם. מאחר שהן מפרישות כמויות גדולות של גורמי צמיחה, הטסיות מסייעות בהיווצרות כלי דם חדשים ומזרזות תהליכי ריפוי וחלוקת תאים. בשל כך, הזרקה של הפלזמה העשירה בטסיות לרקמות שונות מאיצה תהליכי ריפוי והתחדשות וכך משפרת את תהליכי הגדילה באזור.

מה ההבדל בין PRP ל-PRF?

גם טיפולי PRP וגם טיפולי PRF הם זעיר פולשניים והראו תוצאות מבטיחות בטיפול במגוון מצבים, כולל כאבי מפרקים, פציעות ספורט ונשירת שיער.
גם טיפולי PRP וגם טיפולי PRF הם זעיר פולשניים והראו תוצאות מבטיחות בטיפול במגוון מצבים, כולל כאבי מפרקים, פציעות ספורט ונשירת שיער.

ההבדל בין שתי השיטות קשור לאופן שבו מופק המיצוי מדמו של המטופל. תרכיז ה-PRF מופק באמצעות שימוש במהירות נמוכה יותר במכשיר הצנטריפוגה, מה שמביא להפרדה לא מוחלטת של הפלזמה משאר רכיבי הדם. בשל כך, נוסף לטסיות הדם (שרמתן בתרכיז עשויה להיות גבוהה פי 2 מרמת הטסיות ב-PRP), מיצוי זה מכיל תאי דם לבנים, תאי גזע ופיברין – מרכיבים אשר מאריכים את משך הפעולה של גורמי הגדילה, מונעים את התפזרותם לאחר ההזרקה וכן מעודדים חידוש רקמות.

לסיכום

מאחר שמדובר בטיפול אפקטיבי למניעת נשירת שיער, רופאים רבים ממליצים על ביצוע טיפול PRP או PRF כחודש לאחר ביצוע השתלת השיער. הטיפול יסייע בקליטת השתלים, יחזק אותם, יחדש את העור ויתרום לתהליכי ריפוי של רקמות פגועות וכך יסייע בשמירה על תוצאות ההשתלה לטווח ארוך. בהמשך, מומלץ לבצע את הטיפול אחת לשנה. חשוב לציין כי משום שמדובר בטיפול ביולוגי, המבוסס על חומר המופק מדמו של המטופל, תופעות הלוואי של הטיפול מזעריות ומסתכמות בעיקר בעקצוץ, אדמומיות או גרד בעקבות ההזרקה בקרקפת.

טיפולי מומלצים נוספים לאחר השתלת שיער:
פרופסיה
שמן מנטה
אבודרט
דקל ננסי
חומצה פולית

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על השתלת שיער

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן